"(...) vi er tilbøjelige til at lede efter objektive svar,
når vi har mest brug for at finde de subjektive.
Vi opsøger eksperter,
når vi ikke kan finde os selv.
Det er
der ikke noget i vejen med,
så længe vi ikke kopierer dem,
men lader os inspirere af dem."
Jesper
Juul: Smil vi skal spise - børnefamiliens måltider. Apostrof, 2000, s.
103
|
"Lige så godt børn trives med
at være inddraget i forældrenes projekter,
lige så dårligt trives de med
at være forældrenes projekt!
Når børn er forældrenes projekt,
er der
næsten garanti for,
at projektet før eller senere kuldsejler
- præcis ligesom når voksne
gør projekter ud af hinanden."
Jesper
Juul: Smil vi skal spise - børnefamiliens måltider. Apostrof, 2000, s.
48
|
"Voldens største svaghed er,
at den er en nedadgående spiral,
som avler netop det,
den søger at ødelægge.
I stedet for at formindske ondskab
mangedobler den det.
Med vold kan du måske myrde en løgner,
men du kan ikke myrde løgnen
eller skabe sandheden.
Med vold kan du måske myrde en hader,
men du myrder ikke hadet.
Faktisk forøger volden bare hadet.
Sådan fortsætter det.
At gengælde vold med vold
mangedobler vold
og føjer yderligere mørke til en nat,
som allerede er blottet for stjerner.
Mørke kan ikke fordrive mørke.
Kun lys kan det.
Had kan ikke fordrive had.
Kun kærlighed kan det."
Martin
Luther King, borgerrettighedsforkæmper
|
"Vores følelser har deres egen form for bevidsthed,
som helt uafhængig af den tænkende hjerne
kan rumme meninger."
Daniel Goleman,
Følelsernes intelligens, Borgen, 1997, s. 41
|
"Kun det,
der er frugtbart,
er også sandt." |
Johan
Wolfgang Goethe (1749 - 1832) |
|
"En falsk lære
lader sig ikke gendrive,
for den hviler jo på den overbevisning,
at det forkerte er sandt." |
Johan
Wolfgang Goethe (1749 - 1832) |
|
"Alle forældre gør og siger indimellem
noget dumt og uoverlagt som de fortryder.
Den dag det ryger ud af munden på dig:
"Du er også en satans irriterende møgunge",
ønsker du sikkert at kunne sluge ordene igen.
For du ved godt du har såret dit barn.
Du må sige undskyld.
"Det var forkert af mig at jeg sagde
du er en irriterende møgunge.
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det,
og jeg kan se at jeg sårede dig.
Men jeg blev bare så vred".
Dit barn har lært at alle kan gøre noget
de fortryder og gerne vil gøre godt igen.
Du får samtidig fortalt
hvordan barnets handlinger påvirker dig
og hvad der foregår inden i dig.
På den måde gør du barnet
lidt klogere på følelser." |
(Et lille hæfte) Børnerådet og
Komiteen for Sundhedsoplysning,
Opdragelse med hjertet - om udvikling og konflikter med små børn.
1. udg., 1. oplag 2002, s. 22. |
|
". . . videnskaber som psykologi og psykiatri.
Deres undersøgelser har lagt det åbent i dagens lys,
hvordan et barns liv for al fremtid
kan bestemmes af den voksnes adfærd overfor det,
så forældres ærgerrighed på deres børns vegne,
der i det borgerlige livs tvetydighed anses for påskønnelsesværdig,
menneskelig talt er en forbandelse,
fordi den betyder en opdragelse,
der for hele livet måske frarøver barnet
det kostbareste af alt, dets livsmod.
Det beror ikke mindst på,
at barnet til forskel fra den voksne
ikke er i stand til at nøjes med at vise en forbeholden tillid.
For at kunne nøjes med det,
må man nemlig have lært at reservere sig.
Men bevidst og under selvkontrol
har barnet nemlig ikke lært at reservere sig.
Dets reservationer indfinder sig
i kraft af en psykisk automatisme.
Den skuffede tillid, utrygheden og usikkerheden, der følger deraf,
får derfor hos barnet så vidtrækkende og skæbnesvangre konsekvenser.
Men selv om den voksnes forhold til barnet er det sted,
hvor den ene
i den mest vidtrækkende og skæbnesvanger forstand
er udleveret den anden,
hvorfor det også er her,
videnskaben har været i stand til at konstatere det,
gælder det ikke desto mindre
- i alle mulige grader - de forhold,
hvori vi har med hinanden at gøre.
Den enkelte har aldrig
med et andet menneske at gøre
uden at han holder noget af dets liv i sin hånd.
Det kan være meget lidt,
en forbigående stemning,
en oplagthed, man får til at visne,
eller som man vækker,
en lede man uddyber eller hæver.
Men det kan også være forfærdende meget,
så det simpelthen står til den enkelte,
om den andens liv lykkes eller ej." |
K. E. Løgstrup,
Den etiske fordring. (1956) Gyldendal, 1991, s. 25. |
|
"... vi er hinandens verden og hinandens skæbne." |
K. E. Løgstrup,
Den etiske fordring. (1956) Gyldendal, 1991, s. 25f. |
|
- Intet menneske
må bruge et andet menneske
udelukkende til sit eget formål. |
Frit efter (red.) K.
E. Løgstrup, Den etiske fordring. (1956) Gyldendal, 1991. |
|
"Der er ingen vej til glæde.
Glæde er vejen." |
Buddha. |
|
"Det er lettere at kæmpe for sine principper
end at leve op til dem." |
Alfred Adler (1870 -
1937) |
|
|
”Indtil man virkelig helliger sig noget,
er der altid tøven,
resultatløshed,
muligheder for at trække sig tilbage.
Hvad derimod angår alle skabende initiativer og handlinger,
gælder der en ufravigelig kendsgerning,
som man - ved at være uvidende om -
kan ødelægge talløse ideer og strålende planer med.
Nemlig,
at i det øjeblik man definitivt helliger sig noget,
da ændrer forsynet alt.
Talløse ting,
som ellers aldrig ville komme for dagen,
giver sig nu til kende for at hjælpe en.
En sand strøm af begivenheder
udgår fra ens beslutning,
som fremkalder alle mulige
gunstige og uforudsete sammentræf,
møder og konkrete former for hjælp,
som intet menneske kunne have drømt om.
Derfor
- hvad du end kan drømme om at kunne -
begynd på det.
Dristighed rummer genialitet, kraft og magi.
Begynd, og begynd nu!"
|
Johan
Wolfgang Goethe (1749 - 1832). |
|
"... de fleste forældre er kolossalt engagerede og åbne.
Og de er vant til at hente information
og evaluere den for at se,
om der er noget, de kan bruge.
De, der bliver forældre i dag,
har ikke en forventning om,
at de skal vide alt."
Familierådgiver
Jesper Juul, Berlingske Tidende, 23. maj 2005, Indland, s. 2
|
"De allerfleste forældre er usikre.
Og det er jo ikke en sygdom.
Tværtimod.
Usikkerhed er bedre end skråsikkerhed,
og mange vil gerne finde ind til det,
som de selv mener
i stedet for bare at gøre det,
de andre forældre gør." |
Familierådgiver Jesper Juul, Berlingske Tidende, 23. maj 2005,
Indland, s. 2 |
|
-
Det er forældrenes ansvar at forbedre samspillet, når der opstår bl.a.
problemer.
-
Det er aldrig klogt
at fokusere på problemet.
Undersøg i stedet jeres daglige samspil og tjek følgende:
-
Bruger du tid nok
(minimum en halv time) til at lege og være sammen med barnet på dets egne
præmisser?
-
Får barnet klare,
personlige udmeldinger fra dig?
-
Hvor ofte sætter du
pris på de glæder og kvaliteter, barnet tilfører dit liv?
-
Hvor ofte tænker du
på barnet som en belastning eller et irritationsmoment?
-
Lyt til dig selv, når
du taler til dit barn. Barnet må godt opleve din frustration, men kan ikke
bære at få ansvaret eller skylden for den.
-
Straf aldrig barnet.
Tag i stedet en time-out, hvor I tænker jer om.
-
Når problemet er
løst, er det en god idé at fejre det med en hyggestund.
|
Familierådgiver Jesper Juul, Berlingske Tidende, 23. maj 2005,
Indland, s. 2 |
|
79
"Vi har
ikke fået jorden af vores forældre,
vi har lånt den af vores børn."
Maya Rudolph, 16 år
|
|
|
"Magt kan
kun bruges til én ting,
og det er:
At dele ud af."
Dan Svarre,
psykolog og forfatter
|
"Mennesker
med et højt selvværd
er mest tilbøjelige til at dele ud
af den magt, de har. "
Dan Svarre,
psykolog og forfatter
|
|
"At lave en primitiv filosofi
med båse, som menskene inddeles i,
er en fejl, hvoraf alle folk lider.
Men vi er nogen stykker,
som kun kan forstå
Én måde at inddele menskene på:
Man skal dele dem i individer."
Piet Hein
|
”For en der føler sig forkert,
grim og ond,
kan det være nærliggende
at bekræfte det grimme og onde
i mødet med andre.
Og dog er det
i mødet med andre
at håbet om forandring ligger."
Anders Nyman, Olof Risberg, Börje Svensson: Unge seksuelle krænkere. Om
overgreb og
behandling, Hans Reitzels Forlag, 2003, bagsiden
|
"Et møde mellem mennesker vækker følelser
- behagelige, ubehagelige, modstridende følelser.
Følelser kan være højst forståelige og tydelige,
som bliver siddende og føles i hele kroppen,
eller som er mere flygtigt antydende,
kun strejfer os og knap nok mærkes.
Denne strøm af følelser er hele tiden nærværende,
og det er ikke noget vi er herre over.
Det vi derimod er herre over,
er vores måde at nærme os dem på."
Anders Nyman, Olof Risberg, Börje Svensson: Unge seksuelle krænkere. Om
overgreb og
behandling, Hans Reitzels Forlag, 2003, s. 136
|
"Min intuition har aldrig taget fejl, men det har jeg."
Morten Sabroe,
forfatter
|
"Du kan ikke støtte dit barn til et højere selvværd end dit eget.
Dertil er dit eget eksempel for stærkt."
Dan Svarre,
psykolog og forfatter
|
|
”Børns oprør er ikke
et oprør mod forældrene, familien,
myndig-hederne
eller
samfundet. Det
er et oprør mod fortielser,
forstillelser,
løgne
og
hykleri.
Styrken af deres reaktioner afhænger af,
hvor
intensiv de føler deres usikkerhed, angst og smerte. Det
bedste, vi som forældre kan gøre, er, at
deltage - på vores egen side - og
med sandheden som eneste mål."
Dan Svarre |
"Hvis du ikke ændrer retning,
så ender du dér,
hvor du er på vej hen."
Gl. kinesisk ordsprog
|
En cherokee-indianer fortalte sine børnebørn:
"I ethvert liv er der en
frygtelig kamp mellem to ulve.
Den ene er ond:
Frygt, vrede, misundelse, grådighed,
arrogance, selvmedlidenhed, nag og bedrag.
Den anden er god:
Glæde, ydmyghed, tillid, gavmildhed,
sandhed, blidhed og medfølelse
Et af børnene spurgte:
"Bedstefar, ... hvilken ulv vinder?"
Den gamle indianer så ham i øjnene og svarede:
"Den, du fodrer."
|
92 |
|
"En
diagnose
er en vifte af symptomer
og ikke en iboende sygdomsenhed i patienten.
Det har nogle psykologer misforstået,
og så sker det,
at de kommer til at behandle patienten,
som havde patienten en sygdom,
der skal elimineres.
Lad os for eksempel sige, at vi havde en patient,
der lider af depressioner
og vedvarende får både psykoterapi og medicinsk behandling,
men uden effekt
på de depressive symptomer.
Efter seks år
finder man pludseligt ud af
at der er noget helt galt i patientens familieforhold.
Det øjeblik,
der bliver taget hånd om familieproblemerne,
forsvinder symptomerne.
Så at tro,
at en depression
altid skyldes et intrapsykisk problem
eller en biologisk ubalance,
er fuldstændig håbløst.
De samme symptomer
kan være udtryk for,
både noget
biologisk,
socialt
og psykologisk (...)"
Klaus Pedersen, formand for
Dansk Psykoterapeutisk Selskab for Psykologer,
i Psykologernes fagmagasin, P, nr. 5, 2020. s. 16 - 17
|
|
|
93
"At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske
hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde
ham der, hvor han er, og begynde der.
Dette er Hemmeligheden i al
Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han
er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe
en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden,
maa jeg forstaae mere end han - men dog vel først og fremmest
forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke
gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke.
Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende,
saa er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt,
saa jeg i Grunden istedetfor at gavne ham
egentligen vil beundres af ham. Men al sand Hjælpen
begynder med en Ydmygelse; Hjælperen maa først ydmyge sig
under Den, han vil hjælpe, og herved forstaae,
at det at hjælpe er ikke det at herske,
men det at tjene, at det at hjælpe ikke er at
være den Herskesygeste men den Taalmodigste,
at det at hjælpe er Villighed til indtil videre
at finde sig i at have Uret, og i ikke at
forstaae hvad den Anden forstaaer."
Søren
Kierkegaard, Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed. En ligefrem
Meddelelse, Rapport til Historien,
C.A.
Reitzels Forlag, 1859.
|
94
"Pokker, som
verden er egoistisk. Alle, de tænker kun på sig selv. Det er kun mig,
der tænker på mig."
Storm
P. (1882 - 1949)
|
95
"I dag, er
barndommen blevet så kort, men til gengæld skal man være ung hele
livet."
Dronning
Margrete
|
96
"Et menneske,
som forstår at grine af sig selv, får aldrig svært ved at more sig."
Sherley
MacLaine
|
97
"Håb er livets
lim."
psykolog og forfatter Dan
Svarre
|
|
tilbage |
|
forrige
næste |
Du
befinder dig på www.foraeldre-skolen.dk |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |