tilbage Dit barn er dit spejl forrige næste |
|
Vi skal som forældre samarbejde med vores børn (i stedet for at opdrage på dem). Dette samarbejde skal læres. Her kan vi ikke bruge vores egen opdragelse og tidligere tiders børneopdragelsesmetoder som rettesnor. Menneskets og civilisationens udviklingstrin kræver helt nye indfaldsvinkler, som er i overensstemmelse med den nyeste viden om den menneskelige, sociale natur og menneskets udvikling fra barn til voksen. Denne viden har vi sjældent med hjemmefra. Det kræver nytænkning. Det nye er, at børnene hele tiden viser os vejen. Vores opgave er at lære, hvad det er, vi skal iagttage og være opmærksomme på – både hos barnet og hos os selv. Det er uvant, fordi vi er vant til, at det er os, der skal lære fra os, os der har svarene, os der ved besked. Og, at det er børnene, der skal lære og tage imod vores guldkorn. Sådan er det også langt hen ad vejen. Men ikke kun. Børn er eksperter i at vise os (selv om de langtfra altid gør det tydeligt), hvad de har brug for (som dog langt fra altid er det samme som det, de har lyst til !). De er også eksperter i at pege på vores menneskelige udviklingsopgaver (fx med hensyn til områder som, indfølingsevne, kontakt, nærvær, selvværd, selvtillid, personlige grænser, tålmodighed, autenticitet, værdier og mange flere ...).
Udgangspunktet er: Vores børn er
vores mest autentiske spejle.
De færreste af
os forældre tænker over det til daglig; men vores børn er de mest autentiske
(ærlige, uslørede) spejle, vi kommer til at møde i vores liv. Vi kender det
alle sammen godt - når vi fx er stressede og nervøse, og ungerne bliver
”umulige”. Vores børn spejler vores egen menneskelige og åndelige udvikling
– og hvis vi er parate til det, kan vi tage ved lære af det – til gavn for
begge parter!
Vores opgave som forældre er, at vi skal gøre os
tydelige; at vi skal arbejde os hen imod at tillade os at være, som vi nu
engang er (på godt og ondt); at være os selv bekendt! Det handler om at
se og at blive set: At se os selv, som dem, vi er, og at se vores
børn, som dem, de er, i fuld accept. (Altså ikke nødvendigvis det, vi/de
gør, men det, vi/de er.
Holder vi os
til at træne og udvikle disse begreber i samværet med vores børn, er vi godt
på vej.
Det, vi høster er en langt større
autenticitet (ægthed, troværdighed, ærlighed, sandhed), en større indfølingsevne
(empati), et større selvværd, en større
ansvarlighed, større selvindsigt, større personlig karakterstyrke, større
social kompetence og en
langt bedre kontakt med vores følelser, ønsker, håb, drømme og værdier. |
tilbage | forrige næste |
Du befinder dig på www.foraeldre-skolen.dk |