Det
er en stor opgave og et stort ansvar, vi påtager os, når vi
sætter børn i verden. Vi kan dermed kalde os forældre
af navn. Det er dog ikke ensbetydende med, at vi pr. automatik er i stand
til at udfylde den forældrerolle, som er nødvendig for, at
en lille ny verdensborger kan spire, vokse og gro på den bedst tænkelige
måde ind i verden; hvor det kan udfolde sin personlighed, sine egenskaber,
evner og potentialer, og hvor det kan være og føle sig som
en betydningsfuld, tryg og integreret del af fællesskabet.
Vi
ved alle sammen, at der gennem barndommens og ungdommens 18 - 20 år sker
en voldsom udviklingsproces, som bla. forløber gennem en række stadier, hvor vi
nøje må følge vores børn, og hvor der hele tiden er nyt at forholde sig til. Lidt
sværere kan det være at erkende og forholde sig til, at vi
som forældre gennemgår en (til tider) lige så voldsom
udviklingsproces. Ind imellem kan det være ikke så lidt indviklet
at være forælder, og
det krævet tid, kræfter, opmærksomhed og viden at vikle
sig ud igen: at udvikle sig!
Vi
bruger betegnelsen forældreskab, og i selve ordet ligger der, at
det er noget vi må skabe. At udvikle sig til kompetente forældre,
som er i stand til at følge, omstille sig og reagere kompetent i
forhold til vores børns rivende udvikling, er en skabende proces,
som forløber sideløbende med, at vi udvikler os (bla. gennem
forskellige aldersstadier) som menneske.
Der
findes ingen, der som vores forældre, vores samlever og vores
børn, kan konfrontere os med
-
os selv ... ! Børn har en forunderlig evne til at "se lige igennem
os", at finde ind til og trykke fælt på vores allermest skrøbelige
og "svage" (og heldigvis også gode) sider. Børn sætter
vores menneske-
lighed,
personlighed, egenskaber, ressourcer, evner og kærlighed på
en alvorlig prøve og er i stand til at vække stemninger og
følelser, som vi ellers sjældent eller måske aldrig
er i kontakt med. Børn er gode til i et væk at konfrontere
os med vores (oftest emotionelt betonede) udviklingsopgaver.
Disse tilbagevendende møder
med vore egne styrkesider, svagheder, begrænsninger og grænser
giver os på den anden side en enestående chance for at lære
os selv bedre at kende, og at udvikle os som menneske.
Vi
må altså omstille os hele tiden og udvikle os sideløbende
med vores børn. Men, fordi vi bla. er ældre, har gjort
en masse gode og dårlige erfaringer og har en mængde indgroede
vaner, kan vi ind imellem være "lidt tunge at danse med". Vi vil
derfor ofte, som far/mor,
ligesom vores børn, have brug for støtte, råd og vejledning til den udviklingsproces, det er, at
danne og kvalificere
vores forældreskab.
Verden ændrer sig
i stor hast, og det gør, at vi kun i begrænset
omfang kan bruge vores forældres og vor egen opdragelse og skolegang
som forbillede. Vi må derfor på mange områder konstant
hente ny viden og inspiration og eksperimentere os frem. Det er her ForældreSkolens
sagkundskab og terapeutiske erfaring afgørende kan komme ind
i billedet. |